A fékrendszer, a fékjavítás fontosságáról nem kell hosszú sorokat írni. A gépjárművünk egyik, ha nem a legfontosabb biztonsági berendezéséről beszélünk. A fék az üzemben lévő autó mozgásának lassítására, megállítására használatos berendezés. A fékrendszer emellett az álló helyzetű járművek rögzítését is szolgálja, legyen az egy lejtőn történő parkolás, vagy egy egyszerű megállás.
A fékrendszer alkatrészei a gépjárművünk egyik legterheltebb biztonsági berendezése. Súrlódó alkatrészei a jármű kerekeihez csatlakoznak. Ezek az alkatrészek a mozgó részek energiáját átalakítják hővé, mely az alkatrészek felületéről a levegőbe kerül. A fékpedál lenyomásával a fékmunkahengerben megnöveljük a nyomást. Ennek a nyomásnak a segítségével szorulnak egymásnak azok a felületek, melyek a fékhatást előidézik.
A fékberendezés főbb alkatrészeit a fékdob, fékpofa, féktárcsa, fékbetét, fékmunkahenger, féknyereg, főfékhenger, szabályozó, fékszervó, fékcsövek alkotják.
Korunk modern autóiban a fékezést az első kerekeknél féktárcsák segítik, melyekhez a pedál lenyomásakor a fékkengyelekbe, azok pofáiba erősített fékbetét "simul". Régebbi autók hátsó kerekeit még a hagyományos dobfékek késztetik megállásra. Ennél az alkalmazásnál a fékpofa nem egy féktárcsával, hanem a hengeres felülettel érintkezve fejti ki hatását.
A leggyakrabban javításra, cserére szoruló alkatrészei a fékberendezésünknek a fékdobok, fékpofák, féktárcsák, fékbetétek lehetnek.
Ha fémes súrlódó hangot hall fékezés közben, rosszabb esetben a fékpedál felengedése után is, az annak a jelzése, hogy a betétek felülete elkopott, és az azokat tartó fékpofa már a dobbal vagy a tárcsával érintkezik. Másik leggyakoribb "tünet", amivel bekerülnek az autószerelő műhelyünkbe a "fékbeteg" gépjárművek, az a fékút meghosszabbodása, a fékhatás csökkenése. Mivel a már a megengedettnél jobban elkopott fékbetétek vastagsága nem megfelelő, a kisebb méretükből adódóan is jobban felmelegszenek ugyanannak az intenzitású fékezésnek a megtörténtekor. Ennek hatására a rendszerben lévő olajok minősége romlik, így ezt az autószerelő ilyen esetekben szintén vizsgálatnak veti alá. Amennyiben szükséges, a fékolaj cseréjét is el kell végezni.
Mikor cseréljünk fékbetétet, fékpofát, féktárcsát? Féktárcsa cseréjére akkor van szükség, ha a gyártó által megadott és megengedett vastagságot már nem éri el a tárcsa. Ebben az esetben a féktárcsa fékezéskor felhevül és a fékhatás jelenősen csökken. Egyenetlenül kopott féktárcsák is indokolhatják azok cseréit.
A fékbetétek cseréje szintén annak vastagsága, jobban mondva vékonysága miatt válik leggyakrabban indokolttá. Ma már a fékbetétek kopását a műszerfalon világító lámpa, vagy az elektromos kopásjelző adja a sofőr tudtára, így különösebb rutin, tapasztalat sem szükséges, hogy a még kezdődő problémát elcsípjük.
Ne feledkezzünk el a fékolaj cseréjének szükségességéről sem. A fékolajok egy idő után ugyanúgy veszítenek a hatásfokukból, mint más alkatrészek. Speciális olajakról van szó, hiszen ez hivatott eljuttatni a hidraulikus elemekhez az erőt, melyet a fékpedálra mértünk. Gyakori és kifejezetten intenzív fékezések lényegesen lerövidíthetik a fékberendezések üzemidejét és ezzel egyidejűleg rontják a fékolaj minőségét.
Elengedhetetlenül fontos az, hogy a fékrendszer folyamatos ellenőrzés alatt álljon egy autószerviz, autószerelő által, hogy pontosan feltérképezhessük a fékek állapotát.
Javaslatunk szerint évente vetesse ellenőrzés alá a fékolaj minőségét az autószerelőjével.
Figyelem! A fékjavítás nem a szomszéd vagy a "hozzáértő" ismerős feladata. A fékrendszer javítását minden esetben végeztesse autósszerelő műhelyben!
Ha fékjavítás, fékrendszer javítás az, amire szüksége van Borsod megye vagy Miskolc területén belül, akkor a Bükk Autóház készséggel áll rendelkezésére.
Hívjon bizalommal!
Sziklai Gábor
Ügyvezető, tulajdonos
06-70/429-8896